Kunsthandel op de Tefaf in Maastricht

16-03-09

Kunstbeurs Tefaf is een ontmoetingsplaats voor mensen die nog geld hebben. Bestuurslid James Roundell vindt dat de crisis vraagt om hoge kwaliteit en scherpe prijzen.

Maastricht, 13 maart. Lucio Fontana (1899-1968) is één van de verrassende lievelingen in de betere kringen van kunstliefhebbers. Dat is dit jaar nog sterker dan anders op de Tefaf, de luxe beurs voor kunst, sieraden en antiek in Maastricht. Galerie Ben Brown Fine Arts heeft maar liefst drie Fontana's in zijn verder vrijwel lege stand hangen. De hele achterwand heeft Brown zelf maar even voorzien van zes van die ferme sneden waar Fontana bekend om staat.

„Hoezo, wat bedoel je, dit is een echte Fontana hoor", zegt Brown over het 4 meter hoge en 8,14 meter brede gevaarte. „Het is een plafond dat hij in 1960 maakte voor het appartement van Antonio Melandri in Milaan. Toen hij het eind jaren zeventig verkocht, liet de nieuwe eigenaar het hangen. Ik heb het er deze herfst uitgehaald."

Niet echt een impulsaankoop

Brown neemt me mee naar de achterkant en laat zien hoe het gips en stuc met ijzer verstevigd is. De vraagprijs is 5,75 miljoen euro en aan het einde van de dag waren er veel belangstellenden geweest, waarvan twee volgens Brown serieus aan kopen dachten. „Maar het schept nogal een verplichting, niet echt een impulsaankoop."

Galerie Daniella Luxembourg & Amalia Dayan met vestigingen in Londen en New York is nieuw dit jaar onder de 239 galeries, antiquairs en kunsthandels op de Tefaf. Net als mededebutant Brown aan de andere kant van het gangpad kiest Luxembourg voor een entree met een bang. Haar blikvanger is een bijna echt kanon dat gericht staat op het hart van de beurs.

Crisis als begin nieuwe kunstperiode

Disasters, heet de expositie die Catherine Keller samenstelde. Achterin een grijze Fontana met vier sneden, waarvan één schuin, en een rode Warhol uit zijn serie Car Crashes . „Natuurlijk verwijst het naar de huidige economische ramp", zegt Keller. „Maar creativiteit wijst ook voorbij de ellende. Zo'n periode is vaak het begin van nieuwe kunst."

Pino Pascali's kanon van geverfd hout en oud metaal heet Bella Ciao, wat verwijst naar een lied dat de Italiaanse Partizanen zongen in de Tweede Wereldoorlog. De Picasso, een groot stilleven met prei en schedel, is uit 1945. Noch ist Polen nicht verloren van Anselm Kiefer verwijst naar de Duitse verovering van Polen. Het is een indrukwekkend schilderij met in dikke verf portretten van oorlogsheld Von Schlageter en de romantische schrijver Von Kleist. „Beiden zijn door de nazi's misbruikt in hun propaganda."

 

Vrijblijvend advies? Stel ons een vraag...

U kunt gemakkelijk en vrijblijvend contact met ons opnemen. Wij streven ernaar om uw bericht zo snel mogelijk te behandelen. De velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

  1. Naam *

  2. Telefoon

  3. E-mail *

  4. Uw vraag verzoek of opmerking *