McDonald’s op z’n Chinees

China staat bekend om zijn grote productie namaak. Namaak uiteraard van producten die hun succes elders in de wereld bewezen hebben. Horloges, elektronica en soortgelijke producten staan erom bekend. Een namaakprijs zou met recht de volksrepubliek in zijn geheel ten deel vallen.

 

Sinds enige tijd verschijnt ook de Chinese hamburger in het straatbeeld van China. De succesvolle zakenman Han Yihe heeft de namaakformule ook op de voedselindustrie losgelaten en op nogal opvallende wijze het logo van McDonald’s in een bewerkte versie gebruikt. Het meest opvallende onderdeel van het merk van McDonald’s, de gearceerde letter M is door Han Yihe vrijwel identiek toegepast voor zijn eigen logo. Dat logo is bovendien evenals het logo van de bekende hamburgerketen uitgevoerd in de kleuren rood en geel. De verwarring is alom. Meeliften met de bekendheid van het bekende wereldmerk lijkt buiten kijf. Ook zou de indruk kunnen bestaan dat de Chinese hamburgerketen gelieerd is aan of een legale vestiging is van McDonald’s. Kortom, er is een heftige merkenstrijd gaande voor het People’s Court in Beijing. Als ook de rechtspraak in China enige gelijkenis vertoont met onze rechtspraak ziet het er voor McDonald’s goed uit en kan China zijn namaakprijs voor wat de hamburgers betreft weer inleveren. En de Chinezen zijn dan inmiddels klaar voor de enige echte hamburger.