Belastingdienst is onbereikbaar

Vorige week maandag en dinsdag was de Belastingtelefoon niet bereikbaar. Vervelend voor belastingplichtigen die direct informatie nodig hebben en gebonden zijn aan termijnen voor het indienen van bijvoorbeeld aangiften. Bij overschrijding van termijnen deelt de fiscus de laatste jaren steeds vaker en sneller (maar vooral hogere!) boeten uit door stringenter beleid en wetgeving.

 

Sinds de jaren negentig was de Belastingdienst een min of meer ge├Âliede machine geworden met onder meer een overzichtelijke website, de Belastingtelefoon en een aparte (telefoon)lijn voor belastingconsulenten. Contact was zo gemakkelijk(er) gemaakt; zeker in vergelijking met buitenlandse Belastingdiensten. Revolutionair was de Belastingdienst een aantal jaren geleden op het gebied van (verplicht) elektronisch indienen van aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting, maar ook voor de BTW.

 

De Belastingdienst was dus verworden tot een (min of meer) open en makkelijk communiceerbare organisatie, maar de laatste tijd komt daar duidelijk verandering in. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld bezwaarschriften en administratieve beroepen niet worden ontvangen (PostNL valt misschien ook iets te verwijten) of niet op de juiste afdeling worden geregistreerd. Komt dit door opgelegde bezuinigingsmaatregelen bij de Belastingdienst?

 

Met betrekking tot de communicatie valt het mij verder op dat de Belastingdienst steeds minder scheutig is om e-mailadressen, telefoon- en faxnummers te verstrekken. Onbegrijpelijk. Belastingplichtigen hebben recht op een juiste informatie en ondersteuning van de Belastingdienst. Dit voorkomt niet alleen frustratie bij belastingschuldigen, maar dit komt ook de staatskas ten goede door misverstanden (en daarmee procedures) te vermijden.

 

P.s. Overigens was de Belastingdienst niet de enige onbereikbare overheidsdienst: Digi-D kampte vorige week ook met problemen, want er kon niet worden ingelogd.

Reacties

FD - 13-02-2014

Zet asjeblieft ergens een datum bij je artikel

Twan Janssen - 17-02-2014

17-02-2014 Ik ben al weken aan het bellen naar 0800-0749 voor info over de motorrijtuigen belasting die ik dit jaar moet gaan betalen, ik krijg geen acceptgiro om over te maken en kan ze niet bellen, de verbinding wordt gewoon verbroken. Ik ben al zeker 3 weken elke dag een paar keer aan het bellen. Wat te doen als ik dadelijk wel een boete krijg???

Marianne Meijer - 16-03-2014

Vandaag -16 maart 2014- kan ik het aangifteprogramma 2013 wel downloaden maar de vooraf ingevulde aangifte niet. Is er een storing misschien? wel lastig. v

dirk - 18-03-2014

Na 5 weken bellen krijg je niemand te pakken op het 0800 nummer. Ik heb een ander nr gebeld dat men kan bellen vanuit het buitenland en daar nemen ze wel gewoon op :) Het nummer is: 055 538 53 85

G.A. Leonora - 18-11-2014

Vanuit het buitenland zou het klantvriendelijk zijn als de belastingdienst, via mail bereikbaar is zonder allerlei protocollen. Een inlogcode moet voldoende zijn mijns inziens.