Nestlé op oorlogspad tegen SaraLee

Het NRC van 16 juni 2010 maakt daar melding van. Waar succes is zijn er kapers op de kust. Sara Lee is in Frankrijk gestart met de verkoop van koffiecups die gebruikt kunnen worden in Nespresso-machines. Dat is vergelijkbaar met de Senseozaak in 2006, toen Sara Lee het vuur opende op Philips en met de verkoop startte van Senseo pads. Het Europese octrooibureau beslechtte toen het conflict niet alleen in het voordeel van SaraLee, maar ook in het voordeel van andere koffieproducenten. Het lukte SaraLee dus niet om de markt te monopoliseren. Nu is het in feite Nestlé dat de handel in Nespresso pads wil monopoliseren en verzet omgekeerd SaraLee zich daartegen. De strijd tussen de koffiegyganten is eigenlijk een strijd tussen de vrije concurrentie enerzijds en de bescherming van intellectuele eigendom anderzijds. Zoals in het auteurs-en merkenrecht kent de bescherming van de individuele eigendom zijn grenzen daar waar de vrije concurremtie het publieke belang dient. Ik geef SaraLee een goede kans om
te winnen.