Effies aandacht voor auteursrecht

door: Kees Berendsen

 

Sinds 28 mei jl. kunnen adverteerders en bureaus weer cases inzenden om mee te dingen naar de EffieAwards 2013 van BVA en VEA. Weer een spannend moment voor reclame- en communicatiebureaus om te laten zien wat ze in huis hebben en waarmee ze kunnen scoren...en daarmee weer nieuwe opdrachten binnen slepen. Zo gaat dat. Het auteursrecht van het bureau staat daarbij vaak op een laag pitje of helemaal geen pitje. Als de klus maar geklaard wordt, zo mogelijk onder toepasselijlkheid van de algemene voorwaarden van het bureau maar misschien zelfs dat niet. Ik snap het wel en tegelijk is er het gevoel dat het niet klopt. En ik weet zeker dat ik daar een gevoelige snaar raak. Want wie wil dat een ander met zijn creatie - al is het in aangepaste vorm - aan de haal gaat zonder daar een cent voor te betalen en zonder de credits te geven aan wie zij toekomen? Wie wil meemaken dat er veranderingen in zijn campage worden aangebracht waardoor het net niet is (of nog erger) dan wat het moest zijn? Is auteursrecht dan voor dummies? Wim Pijbes directeur van het Rijksmuseum vindt - heb ik begrepen - dat het auteursrecht van kunstenaars moet worden ingeperkt. Is het auteursrecht dan zo'n bedreiging? Kunstenaars, vormgevers, architecten, filmers en andere creatieven zijn temidden van  alle maatschappelijke en economische ups en downs een constante factor. Ze slepen je door de recessie, als het goed is. Ook reclamebureau's zorgen voor een schwung die meer is dan alleen de reclame voor een product of bedrijf. En dat 'meer'  en natuurlijk ook die schwung is nu precies wat we moeten koesteren. Mag het auteursrecht daar dan eenhandje bij helpen?