Autozaken

door: Kees Berendsen

 

Sommige automerken doen het niet alleen goed op de weg maar ook in de rechtszaal. Kort na elkaar lieten Volkswagen (althans de Kever Club Nederland) en Porsche van zich horen. Allebei in zaken die het merken- en handelsnaamrecht betreffen. Mag een garagehouder zich 'porschespecialist' noemen of moet hij zeggen dat hij 'gespecialiseerd is in Porsche'? Wie niet gespecialiseerd is in het merkenrecht zal daar niet echt van wakker liggen. Zo niet Porsche. Die spande een procedure aan tegen Porsche Specialist Van den Berg in Apeldoorn omdat deze zich als Porschespecialist afficheerde. Dat zet Porsche-bezitters - vond Porsche - als het gaat om reparatie en onderhoud van hun automobiel en de aanschaf van reserveonderdelen, op het verkeerde been. Bij hen zou daardoor de indruk kunnen bestaan dat er tussen Van den Berg en Porsche op dit punt een bijzondere band bestaat. Van den Bergh lift daardoor ten onrechte mee op de bekendheid van het merk Porsche. Wel mag Van dern Berg in reclameuitingen zeggen dat zij gespecialiseerd is in reparatie en onderhoud van Porsches. Een subtiel verschil waar niet iedereen doorheen zal kijken, maar Porsche wel. Die had tijdens het verloop van de procedure zelf ook al gezegd daar geen bezwaar tegen te hebben. Porsche had wel behalve tegen de aanduiding 'Porschespecialist' bezwaar gemaakt tegen het gebruik van het logo van Porsche bestaande uit de bekende gestroomlijnde vormgeving en profile van het 911-model. Zij vond dat een inbreuk op haar auteursrecht. Merkwaardig genoeg werd dat (zowel door de rechtbank als het Gerechtshof) afgewezen, omdat Porsche ter onderbouwing daarvan onvoldoende zou hebben gesteld. In de wereld van de grafische vormgeving zal dit oordeel zeker verbazing wekken. Ook mijns inziens een onjuiste uitspraak !

 

Bij de Keverzaak lagen de zaken geheel anders. De Kever Club Nederland (KCN) organiseert voor Kever rijders ieder jaar een Internationaal Keverweekend onder de naam 'Beautiful Budel'. Een andere partij richtte de Stichting 'Beautiful Budel' op, die vervolgens onder de domeinnaam beauityfullbudel.nl op haar gelijknamige website reclame maakte voor een Keverweekend in Budel. Was dat nu inbreuk op het handelsnaamrecht van de KCN? Dat was de hamvraag in de procedure in deze zaak. Nee zegt de Rechtbank, en wel eenvoudig omdat 'Beautiful Budel' geen handelsnaam is. De naam 'Beautiful Budel' wordt alleen in combinatie met het internationale keverweekend gebruikt en nergens blijkt dat die naam in een ruimer verband - en dus als handelsnaam - wordt gebruikt ter aanduiding van de herkomst van een product of dienst van de Stichting. Ook vond de rechter niet dat de Stichting Beautiful Budel onrechtmatig aanhaakte bij het voormalige evenement van KCN, het internationaal Keverweekend. KCN heeft immers geen schade geleden wegens verwarring. En als daar al een risico voor bestond dan was dat risico weggenomen door een paginagrote pop-up op de website van de Stichting, waarin staat dat zij niets met KCN te maken heeft. Ook wordt er verwezen naar de officiĆ«le website van KCN en naar de website van het internationaal Keverweekend van KCN. De Kevers kunnen zonder probleem naar beautiful Budel.